Ronald Barnes

 (1927-1997)




  Vader van de pure klokkenmuziek 


Ronald Barnes was een van de invloedrijkste beiaardiers van de 20ste eeuw. Na zijn eerste aanstelling als beiaardier in zijn geboorteplaats Lincoln, Nebraska en een kort engagement als universiteitsbeiaardier van Stanford, werd hij achtereenvolgens titularis van drie van de belangrijkste beiaarden van de USA (1951 University of Kansas, 1963 Washington Cathedral, 1982 University of California at Berkeley).  

Barnes behaalde zijn Masters of Arts degree in Musicology aan de universiteit van Stanford met een verhandeling over de preludia van de Leuvense beiaardier Matthias Vanden Gheyn.
Hij was een scherpzinnig en veelzijdig man en ontwikkelde een grote eruditie in verband met de beiaardkunst. Onder zijn impuls werd beiaardmuziek geschreven door bekende Amerikaanse componisten als Roy Hamlin Johson, Gary White en John Pozdro.

Maar Barnes was zelf ook een begaafd componist. Hij schreef een zestigtal beiaardwerken. Hierbij verkende hij alle stijlen : neobarok, romantiek en hedendaagse idiomen. Een aantal van zijn mooiste stukken zijn parafrases van Amerikaanse en Europese hymnen en volksliederen. Barnes schreef muziek die sterk is afgestemd op de klokkenklank. Hij wist in het bijzonder de zangerige sonoriteit die veel Amerikaanse beiaarden eigen is, uitstekend aan te wenden. Zijn muziek valt meteen op door haar vloeiend karakter en haar spontane lyriek. Opvallende motieven en ostinato-elementen verhogen de beluisterbaarheid van zijn muziek.  Barnes verrijkte het beiaardrepertoire ook met talrijke bewerkingen van klassieke muziek, die uitmunten in helderheid en evenwicht.  

terug | home